Adem en ontspanning therapie – methode van Dixhoorn

Wat is AOT

De methode

Ademtherapie is het helpen herstellen van een natuurlijke en ontspannen adembeweging, die door het gehele lichaam voelbaar is. Ontspanningstherapie is het bewustworden en leren hanteren van lichamelijke en mentale gespannenheid. Tezamen genomen bieden zij u de middelen waarmee een mens in zichzelf de eigen spanning kan regelen, via aandacht, voorstelling, houding, beweging en ademhaling. Daarmee kunt u ontdekken of een probleem samenhangt met een verhoogde spanning, die eigenlijk onnodig is en door u verminderd kan worden.

Uitblijven van effect

Wanneer er geen reactie optreedt in uw probleem of er is geen concrete ontspanningsreactie, dan zijn daar vaak redenen voor te vinden. Deze houden de spanning in stand en vaak wordt duidelijker waar zij precies uit bestaan. Dit kunt u bespreken met de behandelaar, het kan leiden tot een andere behandeling of terugverwijzing naar de huisarts of u kunt passende maatregelen nemen. Ook als de behandeling geen effect op het probleem heeft gehad bent u mogelijk iets wijzer geworden.

Hieronder een aantal teksten over de Methode

Standpunt AOT, Revalidatie Magazine, 2009
AOT lineair-procesmatig, Tijdschrift NeuroPsychiatrie, 2009
AOT Complete Methode, Tijdschrift Fysiotherapie, 2001
Principes van ontspannen ademen, 1994

 

 

Van buiten naar binnen

We beginnen vast allemaal met het voornemen om dat rustige relaxte gevoel vast te houden, nu we weer starten met “de waan van alle dag”.

Van Buiten naar Binnen.
We beginnen vast allemaal met het voornemen om dat rustige relaxte gevoel vast te houden, nu we weer starten met “de waan van alle dag”. Wat ons op het moment dat we vrij zijn zo simpel lijkt, namelijk tijd voor onszelf, is tot onze schrik en spijt vaak binnen een paar dagen verdwenen. Ik ken ook mensen die binnen een paar uur al helemaal het vakantiegevoel kwijt zijn als ze weer starten op hun werk. Voor ze het zelf door hebben of voelen lopen ze als “een kip zonder kop” ( betekenis= Ondoordacht) weer hard te rennen omdat ze bang zijn dat ze tijdens de vakantie “iets gemist hebben” of omdat ze horen dat ze “echt onmisbaar waren”.

Druk druk druk. 
In de waan van alle dag rennen we onszelf maar ook de mensen om ons heen vaak voorbij. Al heel snel laten we ons weer mee slepen in onze “haastcultuur”. We willen vooral snel, veel van alles en ook nog de hele dag bereikbaar zijn.

Wat brengt rennen ons?
We raken langzaam aan of als je pech hebt heel snel overprikkeld. Door zo mee te bewegen met wat de buitenwereld van ons vraagt, krijgen we steeds minder tijd om verbinding met en in onszelf te houden. Je probeert te voldoen aan de vraag van de buitenwereld en je verliest daardoor steeds meer het contact met je binnenwereld = innerlijke ruimte. Er is steeds minder tijd voor jou zelf, om te voelen of op te merken hoe het nu met jou is. Om te kunnen luisteren naar wat je lijf voor signalen geeft en om eens rustig op adem te komen.

Terug naar het vakantiegevoel
Het voelen van ruimte voor onszelf was nu net dat prettige gevoel van die vakantie. Dat relaxte en rustige gevoel waarvan jij de intentie had om dit vast te houden en vorm te geven in je werkzame leven. Ook in de “waan van alledag” kan jij ervoor kiezen om tijd vrij te maken voor jezelf alleen, door Time-in. Iedere dag een moment van rust, stilte, ruimte en verbinding in jezelf.

Praktische tips voor Time-in op je werk:
1. Ga iedere dag, of het nu regent of niet, naar buiten in de lunch pauze voor een kleine wandeling. Het liefst alleen of ga samen met iemand die ook eens kan zwijgen. Bewaak dit moment van ruimte voor jou door werkelijk iedere dag deze lunchtijd te blokken in je agenda.
Terwijl je zo loopt probeer je opmerkzaam te zijn van:
• je voeten op de grond
• de wind door je haren
• de mensen die je tegen komt
• het genot van even alleen zijn of samen stil zijn en
• op adem te komen.

2. Ga minder beschikbaar zijn. Zorg dat je dagelijks een uur de deur van je werkkamer gesloten hebt. Jij neemt tijd en ruimte om rustig te “ werken” zonder afleiding, onderbreking of onnodige prikkels. In dat uur plan je ook een pauzemoment voor jezelf.
• Blokkeer deze tijd in je agenda.
• Spreek met je collega’s af dat als de deur gesloten is jij niet gestoord wil worden.

www.haptotherapiemris.nl, www.haptotherapiebussum.nl, amsterdamhaptotherapie.nl

Wat is Haptotherapie?

Haptotherapie is een vorm van therapie die je meer bewust maakt van je zelf. Je leert door middel van aanrakingen, gesprekken en andere ervaringsoefeningen te luisteren naar je gevoel en eventuele reacties van je lichaam.

Haptotherapie stimuleert het bewust worden van gedachten, gedrag en gevoel in verschillende situaties. Hierdoor zal je jezelf beter begrijpen. Je zal beter voor jezelf kunnen zorgen en je zal makkelijker keuzes kunnen maken.

Door haptotherapie kun je gaan herkennen dat je je in sommige situaties bijvoorbeeld gespannen, verdrietig of teruggetrokken voelt. Je leert dat deze gevoelens ook bij jou horen. Je gaat samen met de therapeut op zoek naar wat je nodig hebt om je “goed” te voelen. Vervolgens ga je op zoek naar een manier hoe je dat (wat je nodig hebt) het beste kunt gaan ervaren in jouw omgeving.

www.haptotherapiemris.nlwww.haptotherapiebussum.nl, www.amsterdamhaptotherapie.nl

Kwaliteit van leven neemt toe na haptotherapie

Kwaliteit van leven neemt toe na haptotherapie
Cliënten van haptotherapeuten geven aan dat zij door middel van haptotherapie meer in contact komen met hun lichaam. Hun klachten verminderen en daardoor neemt de kwaliteit van hun leven aanzienlijk toe.
Dit blijkt uit onderzoek van drie studenten klinische psychologie van de Universiteit Utrecht.
Zij deden onderzoek bij 69 therapeuten en 549 cliënten en constateren in het
rapport ‘Denken over voelen’, dat haptotherapie voor veel mensen een goed werkende
vorm van hulpverlening is.
Haptotherapie beoogt een eenheid tussen lichaam en gevoel te bewerkstelligen.
Haptotherapie is een relatief nieuwe vorm van hulpverlening. De Vereniging Van Haptotherapeuten wilde dan ook graag onderzoek laten verrichten onder haar
cliënten. Onderzocht is de tevredenheid over de gevolgde therapie, de meerwaarde van de therapie, welke cliënten zich bij een haptotherapeut aanmelden voor behandeling en het soort klachten waarmee men bij een haptotherapeut komt.
Tevreden
Uit het onderzoek blijkt dat 90 procent van de cliënten tevreden tot zeer tevreden is over de gevolgde behandeling.  Zij waren niet alleen tevreden, maar de therapie voldeed ook aan de
verwachtingen. Klachten verminderden of kregen een hanteerbare plaats in het leven van de cliënt. Zowel hoog-als laaggeschoolde mensen vinden hun weg naar de haptotherapie. Mannen en vrouwen met een gemiddelde leeftijd tussen de 30-50 jaar, maar ook kinderen komen als cliënt bij een haptotherapeut. Haptotherapie is dus toegankelijk voor vrijwel alle mensen.
Soort klachten
Het scala aan klachten waarvoor men een haptotherapeut bezoekt is zeer breed, van
echtscheiding tot botbreuk en alles daartussenin. Een drietal springt er evenwel uit, te weten
lichamelijke problemen, gevoelsleven en spanning.
Presentatie
Deze en andere resultaten van het onderzoek zijn te vinden in ‘Denken over voelen’,
een onderzoek naar de kenmerken van de cliënten van de Vereniging Van Haptotherapeuten.
Het rapport is geschreven door A.B. Th. van ‘t Hof, P. van Voorst, M.E. van Zoeien
Nederlof.